onsdag 17. mars 2010

Las Fallas....

.... Uka fra helvette, er eeeendelig over!
Uka hvor spanjoler fra alle landets kanter, og forøvrig også folk fra hele verdens inn og utkanter strømmer til Valencia for å overvære ei vanvittig feiring.

Jeg har jo også tidligere uttrykkt min skepsis og motvilje til dette fenomenet som for meg bare fremstår som ei uke hvor alle går fra konseptene og glemmer alt som heter dannelse, takt og tone.

For det første:
Fyrverkeriet.
Jada, fyrverekeriet det var fint altså. Jeg elsket det. Hvertfall det som var om kvelden. Sånn type dette:



Jeg har aldri sett så masse på en gang før, og ja, det var vakkert, men det er ikke denne typen rakketter jeg henviser til. Det som preget Valencia under denne Fallas-uken var de beryktede "las bombas". Og som navnet tilsier var det akkurat det de var også.

Som kjent er jo ørene mine litt sensitive Og som den typiske nordmann jeg er, blir jeg jo også sur og gretten når noe er ubehagelig.
Og masse drønn og smell og hvin og gudenen vet hva av lyder er ikke akkurat søt musikk i mine ører.
Så når spanjolene har samlet seg ved Plaza de la Ajuntamiento hver dag i to uker for å overvære et ti minutters langt bulldoserkanonspregningsbråk fra disse "bombas'ene", har jeg holdt meg laaaaaaangt unna. Klok av skade.
Likevel har det vært uunngåelig å ikke få det med seg. Det har vært som et ti minutters langt ragnarok, HVER DAG i to uker!

Men om dere tror at, jaja, det var jo bare ti minutter om dagen, SÅ TRO OM IGJEN.
For fader meg, folk går rundt og bærer på disse "bombas"ene (i litt mindre versjoner da selvsagt) for så i tide og utide kaste de ut i gatene, uten å ta hensyn til folk og fe som spaserer rundt.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg kvapp til og manet opp og ned om farene ved lek med sprengstoff. Til liten nytte selvsagt, men jeg fikk hvertfall fram meningen min. Det skulle vært forbudt for små drittungene (ja, Tor Inge, det inkluderer deg også)å kjøpe slikt. Farlig er det!

Så om du ser en person slik som det her:


Run for your liiiiiife!

Ja, da fikk jeg fått det frem også, nok en gang.

Det værste var likevel de som kastet slike store rakketer inn i folkemengder. Jeg snakker da om de som er bygd for å fare opp i lufta med et kraftig hvin for så å sprege seg selv i tusen fillebiter med et kjempebrak.
Jeg fikk jo hetta hver gang det skjedde (for ja, det var ikke bare engangstilfelle) Så jeg rulleballettdansetsprang og gjemte meg inn bak hjørner eller langs husvegger.
Å gjemme seg der var forøvrig ikke så lurt for der pisser folk, og dessuten endte jeg opp med å få rakkett på meg likvel :(

Åååh, for en fantastisk uke dette har vært ja!
Jeg er bare glad jeg kom meg gjennom uka i live!

Men uka har ikke bare vært en lang og pinefull død heller da.

Det har vært ferie :D
Og det har vært 17. mai frokost HVER dag!



Tor Inge har hatt besøk av Jan Espen og her er et bilde av ham... og meg (!)



Jan Espen ble også offer for gale spanjolers besettelser på fyrverkeri og fikk også buksa si full av rakkett!

Men, jaa, meget koselig med besøk.

SÅ.. tilbake til denne uka.
Forutenom å gå av hektene og skremme folk med rakketter består Fallas også av å kle seg ut.



Folk kledd opp i slike drakter var å se over alt og de paraderte opp og ned alle gater og smug og stoppet all trafikk og gjennomferdsel. Sweet!

Hvorfor de kler seg ut slik er enda et ubesart spørsmål for meg, men de er jo ganske fine å se på. Det holder å vite for meg.

Byen er også "dekorert" med "fallas", disse store, overdådige pappmasjefigurene (derav navnet Las Fallas).
Denne vakre klovnen hadde de bygget opp utenfor huset mitt.



Hele denne Fallas-uken avsluttes med at alle pappmasjefigurene som er plassert rundt om i byen brennes ned.
Det hadde samlet seg store mengder folk i calle Alboraya for å få med seg denne klovnens død.
Folk skrek og klemte på hverandre, men jeg måtte ærlig innrømme for meg selv at jeg bare var glad til for å slippe denne klovnens skrekkelige åsyn hver gang jeg gikk ut døra!

Klovn on fire!



Her er noen andre fallasfigurer fra Valencias bybilde:






Ellers har vi vært på brasiliansk konsert og shaket både kropp og sjel til heftige sambarytmer.



Delfina og Laura var også med.



Og that's it for now folks!

Ingen kommentarer: