tirsdag 2. mars 2010

Eine neue mitbewohnerin....

..... har jeg fått meg, faktisk. Fra Brasil! .... pluss, best av ALT, Lydia er fortsatt på besøk, hos meg, i Valencia (derav den tyske innledningen!).
Det går i både i engelsk og spansk og i tysk om dagen. Det går meget sakte i tysk, men dog.
Tysk snakker vi mest når vi skal snakke i koder om folk rundt oss, folk som rett og slett bare er dumme, eller har abnormale kroppslige utvekster.
Eller når vi snakker om innpåslitne lithuanere (eller hva man nå kaller folk fra Lithauen!) på dansegulvet som ikke skjønner at når du snur deg og står med ryggen til.... betyr det at du IKKE vil danse!

Anyroaaads... Det jeg skulle meddele var at JEG HAR FÅTT NY SAMBOER. Og hun kommer fra Brasil.
Hun snakker ikke så mye spansk, noe som byr på utfordringer i henhold til kommunikasjon. Så det går mye i kroppspråk og den fine blandingen av spansk og portugisisk (som jeg lært på skolen at har t.o.m et navn portañol! Nemlig!).
Og jeg forstår jo ikke akkurat så mye av hverken portugisisk eller portañol, så hver gang hun spør meg om noe smiler jeg bare og enten nikker eller rister på hodet mens jeg ler en høflig, liten latter.
Fram til nå har det fungert veldig greit for hun snakker i grunn ikke så mye. Det er mest bare buenas días og Cómo estas?. Det er hvertfall det jeg tolker ut av det, og hun smiler tilbake og enten rister eller nikker med hodet hun også. Alt ettersom hva jeg gjør! Hva som skjer i fortsettelsen blir spennende å se!

Nathaly, som heter, er veldig flink til å bake. Hun baker hver dag omtrent, og det hun baker både lukter og smaker godt.
Denne kaken er bakt i mikroovnen - ja, for tenk, det går smekkgodt det også -.



numnumnumnumnumnumnumnumnumnunmnumunumnumnumnumnumnumnumnumnumnumnumnumnumnumnumnumn



Når Natalie ikke baker så vasker hun.
Både gulv, tak og vegger, og hun ommøblerer. Og her om dagen vasket hun til og med rommet mitt også!! Det er litt sykt, men, men. Rent ble det hvertfall.

Hun er litt som en programmert husmor-robot. Hun baker, vasker og snakker nesten ikke!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ellers disse dagene har jeg prøvd å vise Lydia litt av hva Valencia har å by på.

For eksempel:
Vi har vært på stranda og gått en lang tur.

Selvfølgelig bestemte værgudene seg for å lage et inferno av regn og vind, sånn ganske like etter at vi hadde kommet frem. Det er jo ikke lite typisk da! Meeeen... Vi rakk å posere litt likevel!



Mens Lydia lekte Titanic, pirket jeg i sanden og fant penger!! Den hele sum av 23 cent!





På veien hjem gikk vi forbi en fin vegg!

Strike a pose, she said!



And I did!

Vi har også overvært åpningen av Las Fallas.
For dere som ikke vet hva las fallas er : http://en.wikipedia.org/wiki/Falles

Kort fortalt dreier det seg om ei ukes feiring med raketter og kostymer.

Denne åpningen ble feiret med et show av fyrverkeri så stort og spektakulært som jeg aldri før har sett!



Det føltes som om det regnet stjerner, stjerner som smeltet like før de traff bakken!
Nesten litt skummelt, men også veldig vakkert!
Det eneste som satte en liten demper på opplevelsen var de rakettene som bare lagde lyd.
Hærre, for noen smell. Og spanjolene syntes å eeeeelske disse knallhøye knalllydene som jeg bare blir sint av å høre.
Sprenger jo for søren meg trommehinnene med det der.
Takk for seg altså, jeg vil gjerne beholde hørselen min noen år til jeg. Dessuten er jeg til tider plaget av øresus, og slike lyder gjør det ikke noe bedre akkurat.
Men prøv å si dét til de spanjolene som kom bort til meg for å fortelle at det blir oppfattet som uhøflig å holde seg for ørene.
To stykker kom bort til meg for å be meg ta fingrene ut av ørene.
Wooot!? Her står jeg og beskytter meg selv mot fremtidige hørselskader og så kommer du og forteller meg at ut av høflighet bør jeg ikke gjøre det!!!??
Kanskje jeg skal stikke fingrene mine inn i øyeballene dine i stedet og si at jeg vil betrakte det som uhøflig hvis du tok dem ut - selv om det ville hjelpe deg å se bedre - !!???!
Det er omtrent like logisk etter min mening, for jeg er overbevist om at øresus kan være like plagsomt som tommeltotter på øyet.
Så, det fikk så være. Hørselen min kommer i første rekke faktisk.

Da fyrverkeriet var over gikk vi litt rundt i folkemengden og traff på flere spanjoler i disse fallas-kostymene.
Blant annet denne damen her.
Tor Inge greide seffern ikke å få med hele kjolen da! Meeeen, altså!
Fin var hun uansett.



Ellers kan jeg jo legge inn et lite bevis på at jeg har vært på skolen også!
Dette er fra Introducción al teatro Americalatino



Forresten, de tegningene er det ikke jeg som har gjort, jeg tok faktisk notater!
Denne samme dagen var det for en gangs skyld også sol fra skyfri himmel, så etter den to timer lange forelesninga måtte vi ut og nyte de 25 gradene og gå en tur rundt i byen.



Plaza de la virgen.



Ute og går....



Vi har også vært innom Mercado Central en av disse dagene.
Der har de masse fisk.



Og flådd kanin.



De har også småkaker...................................... (med reker og ansjos!)



Vi har også vært kulturelle.. men det får dere høre om neste gang ;)

Ingen kommentarer: